Vonattal utazni mindig is szerettem, mondjuk most nem feltétlenül a Békéscsaba-Budapest vonalra és az egyetem miatti ingázásra gondolok – bár, ha nem késik, azzal sincs bajom…( Üdv MÁV! ) Sokkal inkább a vonatos kirándulásokat venném nagyító alá. Legyen az kisvasutazás nyáron vagy egy hosszabb, a látvány vagy a belső kialakítás miatt is érdekes `expressz`, számomra különleges hangulata van az utazás e formájának.
A teljesség igénye nélkül, kiválasztottam négy utat, melyek a bakancslistámon is szerepelnek és amiket most Nektek is bemutatnék.
1.Orange Express, Mallorca ( orange jelentése: narancs )
Mallorca népszerű üdülőhely, szépsége vitathatatlan. Az én fantáziámat azonban mostanában a Palma és Sóller között futó, keskeny nyomtávú, az 1900-as évek eleje óta üzemelő ` Narancs Expressz` mozgatja meg a leginkább.

Narancs Expressz, fotó:tripadvisor
Sóller városa mindig is jól teljesített a citrusfélék termesztésének terén, egy gond volt csupán, de az nagy: a település olyannyira körül volt (és van) véve hegyekkel, hogy nem tudták azt a rengeteg gyümölcsöt eljuttatni a kikötőbe, s az emberek maguk is nehézkesen értek oda. A megoldást pedig egy vasútvonal jelentette, így jött hát létre a sólleri vasút és innen a ` Narancs Expressz`név is.

A sólleri vonat áthalad az ötpilléres viadukton, a háttérben a Tramuntana vonulatai, fotó:theothermallorca.com
A Tramuntana hegységet átfúrták, hogy megépülhessen a vasútvonal, így a Narancs Expressz helyenként alagutakon halad át, máshol komótosan mászik fel a hegyre, itt-ott kanyarog és csodálatos látványt nyújt az utazóknak. Egy helyen még meg is áll, ahol ki lehet szállni és magasról megcsodálni Sóller városát.

Ahol a vonat megáll: a kilátás Sóller városára fotó: mallorcadaysout.com
Hab a tortán, hogy még mindig itt zakatolnak azok a motorkocsik is, amelyeket a kezdetek kezdetén helyeztek forgalomba. Persze felújítva és modernizálva, de a tökéletes hangulatot megteremtve csalogatja a Narancs Expressz az utasait, többek között engem is.

A Narancs Express várost néz Sóllerben, fotó: seemallorca.com
forrás: iho.hu
2. Transzszibériai Expressz
A Transzszibérai vasútvonal keresztül zakatol egész Oroszországon. Moszkvából indul és Szibérián keresztül suhan egészen Vlagyivosztokig, de akár Pekingbe és Ulánbátorba is válthatunk jegyet. Az út nem rövid, viszont elég hosszú:
- 9288 km hosszú vasútvonal
- 1 hét csak egy irányba ( persze, ez változhat attól függően, hogy hányszor és mennyi időre száll le közben az ember )
- 8 időzóna
- 2 kontinens,
megszerezve így a világ leghosszabb vasútvonala címet.

Úton a Transzszibériai Expressz, fotó: tripadvisor
Hogy miért ülnék fel egy vonatra hetekre? Azért, mert így Oroszország szinte minden arcát láthatom; az orosz táj természeti kincsei mutatják meg magukat szépen sorjában és nekem csak figyelnem kell őket. Példaként itt van máris a Bajkál-tó, a Föld legmélyebb tava:

Bajkál-tó, fotók:erdekesvilag.hu

Bajkál-tó: az UNESCO Világörökség része
A helyiek ugyanúgy használják a vasútvonalat, mint a turisták. Nagyszerű alternatív lehetőség az időtöltésre az utazás hosszú órái alatt a beszélgetés, ismerkedés az utastársakkal. Ilyenkor lehet a legjobb és legizgalmasabb történeteket begyűjteni és olyan bennfentes dolgokat megtudni, amelyeket nem fogunk az útleírásokban megtalálni.

A piros vonal köti össze Moszkvát és Vlagyivosztokot, fotó: transsiberian.info
Ha már vállalom az utat, több megállót is beiktatnék, így valószínűleg az egy hét nálam kicsivel több lenne. És akkor még vissza is kell érni valahogy, mert ott azért nem maradok. A Transzszibériai Expressz tehát egyértelműen befutott a bakancslistámra. 🙂
info: Transzszibériai Vasútvonal wikipedia
3. Flam hegyivasút, Norvégia
Ha Norvégia, akkor fjordok. Ha pedig fjordok, miért nem nézzük meg azokat egy különleges nézőpontból?
A Flam vasút egy órás útja alatt több, mint 800 méter magasra mászik fel, lélegzetelállító látványt biztosítva ezzel az utasoknak.

Flam hegyivasút

Flam hegyivasút a norvég fjordoknál, fotók: juno.hu
A járat Flam megállóból indul naponta többször és a világ egyik legszebb vasútvonalai közé sorolják, minden joggal.

Flam, Norvégia, fotó: royalcaribbean.com
info: Flam Railway
4. Kék Vonat, Dél-Afrika
Ezúttal még távolabb megyek és meg sem állok egészen Dél-Afrikáig. A Kék Vonat Fokvárostól Pretoriáig ( és persze vissza is ) közlekedik és messze földön híres a luxusról, amit nyújt.

A Kék Vonat robog Dél-Afrikában, fotó: erdekesvilag.hu
A körülbelül 27 órás úton étkezést biztosítanak, a kabinok ággyal és fürdővel felszereltek. A személyzet lesi a vendégek minden kívánságát, hogy azok zavartalanul élvezhessék és csodálhassák az afrikai tájat – vagy azt, amihez éppen kedvük van. A Kék Vonat engem leginkább egy mozgó, öt csillagos hotelre emlékeztet, nézzétek csak:

Hálószoba a Kék Vonaton, fotó: commons.wikimedia.org

Társalgó a Kék Vonaton, fotó: luxurytrains.co.za

Hatalmas ablakok, hangulatos kocsik és Dél-Afrika, fotó: greatrail.com
Amiért viszont ez az út akkor is a listámon szerepelne, ha a vonat a luxust csak hírből ismerné, az a látvány és semmi más. Összesen 1600 kilométernyit fedezhetek fel a változatos és csodálatos afrikai tájból. Egy-egy helyen a vonat tart egy rövid pihenőt is, amit mi kirándulással tölthetünk.
A Kék Vonat megáll itt:

A `Nagy Lyuk`gyémántbánya, Kimberley, fotó: wikipedia
És itt is:

Lord Milner Hotel, Matjiesfontein, fotó: tripadvisor
info: Blue Train
Ahogy készítettem ezt a bejegyzést rájöttem, hogy lehetetlen és nagy kár csupán négyet kiemelni abból a rengeteg különleges vasútvonalból, ami létezik szerte e világon, úgyhogy egy már biztos: még lesz folytatás. 🙂
A blogot a facebookon is megtalálod, még több képért és videóért látogass el ide: JöttMentBlog
Kommentek